bra att veta som hyresgäst

Hyresinbetalningar

Enligt hyresavtal ska hyran betalas i förskott och vara oss tillhanda senast den sista vardagen i föregående månad. Om hyran inte är oss tillhanda i tid skickas ärendet vidare för påminnelse/inkasso. Om Ni saknar er hyresavi, kontakta genast hyresvärden. Det är viktigt att ni alltid betalar hyran i tid, annars riskerar ni att mista ert hyreskontrakt. Detta kan eventuellt också påverka framtida möjligheter till ny bostad.

Hyra i andra hand

I vissa fall har Ni rätt att hyra ut Er lägenhet i andra hand. Det kan vara att ni ska arbeta eller studera på annan ort eller om ni vill pröva att sammanbo med någon. För att få hyra ut er lägenhet i andrahand behöver ni hyresvärdens tillstånd. Att hyra ut sin lägenhet utan godkännande bryter mot hyreslagen. Andrahandsuthyrningen innebär att ni fortfarande är ansvarig för lägenheten samt hyresbetalningen. Personen som hyr i andra hand har inte automatiskt rätt att överta hyreskontraktet.

Blankett för ansökan om andrahandsuthyrning hittar Ni här.

Lägenhetsbyte

Om ni önskar byta lägenhet måste er bytesparts hyresvärd godkänna bytet. Hyresvärden har rätt att avslå ett byte om den nya hyresgästen bedöms som olämplig av något skäl. 

Uppsägning

Kontakta oss i god tid när du ska flytta. Uppsägningstiden är normalt tre hela kalendermånader och börjar vid månadsskiftet efter det att vi mottagit uppsägningen. Uppsägning av hyreskontrakt måste alltid ske skriftligt. Telefonnummer lämnas tillsammans med uppsägningen så att vi kan kontakta Er för visning och besiktning av lägenheten. Du är skyldig att låta nya hyresgäster titta på lägenheten innan avflytt. Ni får en skriftlig bekräftelse på att vi mottagit Er uppsägning.

Skicka uppsägningen till adresser nedan:

Pär Sigfridsson Fastigheter AB
Gallstrandsgatan 1
392 47 Kalmar

Tvättstuga

För allas trivsel är det viktigt att följa de regler och instruktioner som gäller. Tvättstugan ska alltid lämnas i det skick ni själva önskar finna den i. Aktuella tvätt regler och städinstruktioner finns uppsatta i anslutning till Er tvättstuga.
Det är förbjudet att ta inbokad tvättid i anspråk av annan hyresgäst. Detta gäller även om maskinerna står oanvända. Om ni vill tvätta på någon annans tid bör ni fråga den aktuella hyresgästen. Den som inte tänker utnyttja sin tvättid bör om möjligt avboka sin tvättid. Efter avslutad tvättid är det er skyldighet att se till att maskiner, skåp och arbetsytor är rengjorda. Golvet soppas/torkas från damm och ludd.

Vinds- och källarförråd

Till de allra flesta lägenheter finns i regel ett förråd som kan vara på vinden och/eller källaren, vilket framgår av hyreskontraktet. Sätt alltid ett rejält lås på ert förråd och förvara inga värdesaker i förrådet. Brandfarliga ämnen får inte förvaras i utrymmet och det är inte tillåtet att röka eller dra in egen el.

Undvikande av vattenskador

Det är hyresgästens ansvar att upprätthålla samt vårda lägenheten under hyrestiden. För att undvika vattenskador, Tänk på att:

  • Golvbrunnar i badrum bör rengöras regelbundet.
  • Inga hål bör göras i väggarna i badrummet.
  • Undvik att spola av golvet i badrummet.
  • Undvik att spola ner föremål i wc och tvättställ som kan orsaka stopp i avloppet. 


Cyklar och barnvagnar 

Av brand- och säkerhetsskäl får cyklar, barnvagnar, entrémattor och andra lösa föremål inte placeras eller förvaras i trapphus och entréer. Inom fastigheten finns oftast speciella utrymmen avsedda för uppställning av cyklar och barnvagnar. Kontakta hyresvärden så berättar vi mer om vad som gäller där Ni bor.

Skadedjur/ohyra

Att drabbas av skadedjur i lägenheten är ovanligt men förekommer i sällsynta fall. Var extra uppmärksam vid hemkomst efter en utomlandsresa. Vägglusen följer gärna med hem i resväskan. Se även över matförpackningar i kök som alltid bör hållas väl förslutna. För allmän information om skadedjur kan Ni besöka www.anticimex.se eller www.nomor.se 

Ersättning för skador på möbler och textilier ligger utanför hyresvärdens ansvar och ni kan eventuellt ställa skadeanspråk till Ert försäkringsbolag.

Sopor och källsortering

I vissa av våra fastigheter finns källsortering. Ni som flyttar till ett sådant område får särskild information om hur sorteringen fungerar. Finns inte möjlighet att källsortera i huset, utnyttja gärna de allmänna miljöstationerna på Er ort, där man kan lämna förpackningar, glas, plast, metall, papper och kartong. Grovsopor lämnas i de flesta fall på kommunens sopstationer. Sopor som slängs utanför hänvisad sopstation räknas som nedskräpning vilket är ett brott enligt lag.

Trivsel

För att alla ska trivas i sin lägenhet är det viktigt att ta hänsyn och respektera varandra.
Störs Ni av grannarna, prata gärna med grannen först. Hjälper inte det, kontakta då hyresvärden. För allvarliga störningar efter kontorstid kontaktas aktuell störningsjour i Ert område.

  • Musik är trevligt men i lagom mängd. Spelar Ni instrument, lyssnar på musik eller ser på TV sent kan era grannar störas. Ska ni ha fest, förvarna gärna era grannar.
  • Matning av fåglar kan locka till sig råttor. Se därför till att fågelmaten inte hamnar på marken
  • Blomlådor på balkongen ska vara vända inåt och får inte hänga på utsidan av balkongen.
  • Skaka inte Era mattor från balkongen, damm och smuts hamnar hos Era balkonggrannar. 
  • Paraboler får inte fästas på fasaden eller placeras på ett sådant sätt att dem hänger utanför balkongen. Paraboler får inte hängas ut genom fönster.
  • Respektera rökförbud i gemensamma utrymmen som trapphus, hissar och tvättstuga.


Hemförsäkring

Som hyresgäst är det ytterst viktigt att ni tecknar en hemförsäkring. Försäkringen ersätter era ägodelar vid eventuell vattenskada, brand i lägenheten, inbrott, stöld och skadegörelse. Har man ingen hemförsäkring, är det svårt att få ersättning om olyckan skulle vara framme.

Om en brand skulle uppstå i lägenheten som ni själva vållat kan ni bli skyldiga att betala hyresvärden för de kostnader som uppstår. 

Det mest vanliga vid bränder sker i anslutning till kök. Tänk därför på att vara extra varsam vid matlagning och att alltid stänga av köksmaskinerna efter användning. Ta gärna en extra koll innan ni lämnar Er lägenhet för att säkerställa att ingen brandrisk finns.

Förbättringsarbeten

Kontakta alltid hyresvärden innan eventuella förbättringsarbeten utförs. Det är tillåtet att göra egna förbättringsarbeten såsom målning och tapetsering i lägenheten. Dessa arbeten skall utföras på ett fackmannamässigt sätt. Tänk på att tycke och smak varierar och de tapeter och färger ni väljer ska kunna passa även nästa hyresgäst. För att undvika återställningsanspråk när ni flyttar från lägenheten bör ni därför välja en diskret tapet eller färg. Därutöver får ytliga förändringar i lägenheten ej göras utan hyresvärdens tillstånd.

Kontakta alltid hyresvärden innan ni skaffar ny frys, diskmaskin, fläkt, tvättmaskin, torktumlare eller liknande utrustning. Installation måste utföras av en behörig installatör. Om något måste återställas den dag ni flyttar, ligger det på ert ansvar att detta blir gjort.

Slitage och åverkan

Reparationer som måste göras på grund av vanskötsel eller åverkan får hyresgästen själv betala. Det kan exempelvis vara spräckta fönsterrutor, repade dörrar, spräckt handfat eller skadade tapeter.

Husdjur

Vid innehavande av husdjur sker rastning utanför bostadsområdet. Hundar ska inom fastigheten vara kopplade och ej lämnas utan tillsyn.

Telefontider

Helgfria vardagar
07.00-10.00

Öppettider kontor

Måndag, tisdag, onsdag, fredag: 
08.00-12.00
Torsdag: 08.00-16.00 (lunchstängt mellan 12.00-13.00)

Felanmälan

Vid akuta ärenden kvällar och helger
Ring 070 461 15 94